COMMON EUROPEAN FRAMEWORK of REFERENCE for LANGUAGES
EUROPEJSKI SYSTEM OPISU KSZTAŁCENIA JĘZYKOWEGO
PODSTAWA PROGRAMOWA
Poziomy biegłości językowej

Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (Common European Framework) szczegółowo określa, czego muszą nauczyć się uczący się, aby mogli posługiwać się językiem obcym do celów komunikacyjnych oraz jakie sprawności i umiejętności muszą nabyć, aby komunikacja przebiegała w sposób prawidłowy i kończyła się sukcesem.

System Opisu Kształcenia Językowego ułatwia również wzajemną uznawalność certyfikatów, dyplomów i zaświadczeń wydawanych przez różne instytucje i w różnych krajach, a więc zwiększa mobilność w europejskim obszarze edukacyjnym i na rynku pracy.

System Opisu Kształcenia Językowego definiuje trzy podstawowe poziomy kompetencji językowych, które pozwalają na stałą ocenę postępów w nauce języka, na każdym poziomie nauczania:

  1. poziom podstawowy (A1, A2)
  2. poziom samodzielności (B1, B2)
  3. poziom biegłości (C1, C2)

W zakresie każdego poziomu kompetencji można wyróżnić po dwa podpoziomy od A1 do C2, przy czy poziom A1 to poziom najniższy, a C2 już bardzo wysoki. Skala ta stosowana jest coraz częściej przy opracowywaniu podręczników i materiałów do nauki języków obcych.

Przy ocenie biegłości językowej należy zwrócić uwagę na fakt, iż uczeń może równocześnie reprezentować różne poziomy z wymienionych poniżej zależnie od umiejętności. Na przykład, jeśli chodzi o rozumienie ze słuchu lub rozumienie tekstu może reprezentować poziom B2, natomiast jej umiejętność komunikacji może być oceniona na poziomie A2.

 

UŻYTKOWNIK POCZĄTKUJĄCY
(basic user)
A1 BREAKTHROUGH ELEMENTARY A2 WAYSTAGE PRE-INTERMEDIATE
Potrafi zrozumieć i stosować wyrażenia z języka codziennego oraz wyrażenia potoczne, jak również bardzo proste wypowiedzi mające na celu zaspokojenie konkretnych potrzeb. Potrafi przedstawić siebie lub inną osobę oraz zadać jej pytania dotyczące – np. miejsca zamieszkania, jej znajomych, posiadanych przez nią rzeczy, etc. – może także odpowiedzieć na pytania tego samego typu. Potrafi porozumiewać się z innymi w prosty sposób, jeśli jego rozmówcy mówią wolno i wyraźnie oraz wykazują chęć współpracy. Potrafi zrozumieć pojedyncze zdania oraz wyrażenia często używane i związane bezpośrednio z życiem codziennym (np.: dane o sytuacji osobistej i rodzinnej, zakupy, najbliższe otoczenie, praca). Potrafi się porozumieć w trakcie wykonywania zadań prostych, codziennych, wymagających jedynie bezpośredniej i prostej wymiany informacji na znany temat. Potrafi opisać za pomocą prostych środków swoje wykształcenie, swoje bezpośrednie otoczenie i wypowiadać się na tematy związane z niezbędnymi potrzebami.

UŻYTKOWNIK SAMODZIELNY
(independent user)

B1 TRESHOLD INTERMEDIATE B2 VANTAGE UPPER-INTERMEDIATE FCE
Potrafi zrozumieć zasadnicze punkty rozmowy, gdy używany jest język jasny i standardowy, a rozmowa dotyczy spraw znanych związanych z pracą, szkołą, czasem wolnym, etc. Potrafi sobie poradzić w większości sytuacji, jakie spotyka w podróży w regionie języka docelowego. Potrafi wypowiedzieć się w sposób prosty i zwięzły na tematy z życia codziennego i dotyczące własnych zainteresowań. Potrafi opowiedzieć wydarzenie, przeżycie osobiste lub sen, wyrazić nadzieję lub cel, jak również przedstawić krótko uzasadnienie lub wyjaśnienie dotyczące projektu lub pomysłu. Potrafi zrozumieć zasadnicze aspekty problemów konkretnych lub abstrakcyjnych przedstawionych w tekstach złożonych, w tym dyskusję specjalistyczną dotyczącą własnej tematyki zawodowej. Potrafi porozumieć się na tyle swobodnie i spontanicznie, że rozmowa z rdzennym użytkownikiem języka wolna jest od napięć, tak w przypadku jednej jak i drugiej strony. Potrafi wyrazić się w sposób jasny i szczegółowy na wiele tematów, wyrazić opinię na dany temat wykazując pozytywne i negatywne strony różnych (proponowanych) wyborów.

UŻYTKOWNIK ZAAWANSOWANY
(competent user)

C1 EFFECTIVE OPERATIONAL PROFICIENCY ADVANCED C2 MASTERY PROFICIENCY
Potrafi zrozumieć szeroką gamę długich i trudnych tekstów oraz zrozumieć ukryte w nich podteksty. Potrafi wypowiedzieć się spontanicznie i biegle nie zastanawiając się zbytnio nad doborem słów. Potrafi posługiwać się językiem skutecznie i swobodnie w życiu społecznym, zawodowym lub w czasie studiów. Potrafi budować wypowiedzi na tematy złożone, jasne, o wyraźnej strukturze i wykazać się opanowaniem narzędzi językowych służących organizacji i wewnętrznej spójności dyskursu. Potrafi zrozumieć bez wysiłku praktycznie wszystko, co czyta lub słyszy. Potrafi odtworzyć fakty i argumenty z różnych źródeł pisemnych i ustnych streszczając je w sposób zwięzły i spójny. Potrafi wypowiedzieć się spontanicznie, bardzo płynnie i precyzyjnie oraz uwydatnić niuanse znaczeniowe tekstów o złożonej tematyce.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Pliki ciasteczek (cookies)

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki tekstowe pochodzące z witryny www i zapamiętywane przez przeglądarkę internetową użytkownika serwisu. Zawierają najczęściej adres strony internetowej, czas przechowywania na urządzeniu użytkownika oraz własny unikatowy identyfikator.

Witryna www.perfectskills.edu.pl używa ciasteczek w celu optymalizacji korzystania ze strony oraz gromadzenia danych statystycznych. Informacje te pozwalają identyfikować sposób korzystania użytkowników z witryny, co daje nam możliwość późniejszego ulepszania jej struktury i zawartości.

Dowiedz się więcej o plikach „ciasteczek” >>

Większość przeglądarek internetowych domyślnie akceptują pliki ciasteczek. W każdej chwili można wyłączyć w przeglądarce ich akceptację, jednak efektem takiej zmiany mogą być utrudnienia związane z obsługą usług świadczonych za pośrednictwem różnych stron internetowych, w tym www.perfectskills.edu.pl.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak zmienić ustawienia lub wyłączyć obsługę „ciasteczek” skorzystaj z plików pomocy swojej przeglądarki lub odwiedź stronę jej producenta.

W razie pytań lub problemów z obsługą plików ciasteczek prosimy o kontakt.